miercuri, 5 octombrie 2016

Prezentăți academice

Fiind vorba de o prezentare, un aspect crucial este publicul căreia i se adresează.

Așa că atunci când vorbești într-un mediu academic, pentru un public specializat, este esențial să ții cont de profilul și de așteptările auditoriului tău.

Cele mai comune prezentări în mediu academic sunt susținerile de licență sau dizertație și prezentările în cadrul conferințelor. Pentru că fiecare implică chestiuni specifice, le voi dedica câte un articol separat.

Ce vreau să tratez mai departe sunt câteva aspecte care sunt valabile pentru aproape toate prezentările susținute în mediul academic.
  • Limbajul de specialitate
În primul rând, limbajul folosit în prezentare influențează percepția mesajului. Ca să te faci remarcat într-un mod pozitiv, este de preferat să folosești limbajul de specialitate.

Vocabularul va fi specific fiecărui domeniu in parte. Într-un fel va vorbi un om de marketing și într-un alt fel va vorbi un finanțist.

De multe ori este indicat să definești termenii utilizați, mai ales dacă e vorba de termeni generali, de genul "calitate" sau de termeni extrem de tehnici ca "rata de solvabilitate".

Încearcă să folosești, în măsura posibilităților, termenii consacrați din limba în care faci prezentarea. Adică, într-o prezentare în limba română, nu îți bombarda audiența cu termeni sofisticați din limba engleză, dacă există echivalentul românesc. Nu abuza nici de paranteze pentru a prezenta termenii în alte limbi.

De ce e important aspectul vocabularului? Pentru că un limbaj coerent și fluent în limba romană  dar și corect din punct de vedere tehnic este un aspect foarte important pentru recepționarea mesajului tău de către audiență.

  • Caracterul formal
Este deja un cliceu idea de a începe o prezentarea cu o glumă, pentru a capta atenția publicului și a destinde atmosfera. Nu aș face asta în mediul academic. Prestanța vorbitorului, mai ales dacă el se află pe o poziție inferioară (de exemplu este student) față de auditoriu (de cele mai multe ori profesori), scade dramatic, indiferent de cât de bună e gluma. 

Recomandarea mea ar fi să păstrezi o ținută serioasă și un ton al vocii adecvat. În plus, evită orice fel de termen din jargon, argou sau onomatopeele. Expecție fac prezentările lingviștilor despre noile găselnițe literare de pe rețelele sociale. 
  • Referințele științifice
În ultimii 10 ani, nu mi-a fost dat niciodată să asist la o prezentare a unui conținut complet original. Orice analiză știinifică se bazează pe munca unor oameni care au studiat problema înaintea vorbitorului. Așa că nu te sfii să enumeri predecesorii relevanți pentru subiectul pe care îl discuți. Este o dovadă a cunoștiințelor tale în domeniu și astfel creezi încredere în soliditatea științifică a rezultatelor tale.
  • Claritatea mesajului
La finalul prezentării tale, auditoriul tău trebuie să rămână cu cel puțin o idee importantă "the take away message" cum zic englezii.

Ai grija să îți lași suficient timp la finalul prezentării pentru a  tranzmite clar acest mesaj. Eventual foloseste o tehnică de recaptarea a atenției dacă este necesar, înainte de a o prezenta.

Mesajul tău cheie - adică aceea idei / idei pe care vrei să le întipărești în minte audienței - este necesar a fi prezentat de cel puțin două ori pe parcursul prezentării: la început și la sfârșit. Ai grijă ca mijlocul prezentării să susțină mesajul tău cheie.


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu